Bogdan Kupczyk

B. Kupczyk, komplet do zimnych napojów, lata 70., zbiory: Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, fot. P. Więcławek

Swobodnie czuł się podczas kreowania wzorów ze szkła prasowanego, formowanego ręcznie, jak i dekoracji kryształów.
Szkło prasowane tworzył krótko, ale w dorobku ma zarówno formy przejrzyste i surowe, konstruowane niczym bryły architektoniczne, jak i opływowe o swobodniejszym zarysie. Jego niepowtarzalne zdobiny wpisują się z nurt nowoczesnego szkła prasowanego zapoczątkowanego w Hucie Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”.

W szkle dmuchanym eksperymentował z barwą, urozmaiconą strukturą tworzywa oraz formą, zawsze pamiętając o użyteczności projektowanego wyrobu. Równie chętnie podejmował prace w szkle unikatowym, które w jego wydaniu nie było pozbawione pierwiastka utylitaryzmu.

W okresie prowadzenia własnej działalności gospodarczej zajmował się zdobieniem szkła ołowiowego, dogłębnie opanowując tajniki pracy szlifierza. Korzystał wtedy z gotowych półproduktów, dla których dobierał dekory zgodnie z zapotrzebowaniem rynku.

Ewa Chmielewska – historyk sztuki, kurator w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu

B. Kupczyk, wazony Heksagonalne, 1960–65, Huta Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”, fot. A. Prugar
B. Kupczyk, wazon, wys. 18 cm, 1960–70, wazony Heksagonalne, wys. 17–22 cm, 1960–65, Huta Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”, zbiory: Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, fot. P. Więcławek 
B. Kupczyk, wazon Rotterdam, 1960–64, Huta Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”, fot. Pragaleria 
B. Kupczyk, wazon–świecznik Rotterdam, 1960–64, Huta Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”, zbiory: Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu,
fot. P. Więcławek; B. Kupczyk, wazon świecznik Rotterdam, 1960–64, Huta Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”, fot. P. Byrski 
B. Kupczyk, zestaw do napojów, lata 70. XX w., dzbanek, wys. 22 cm, szklanki, wys. 11 cm; fot. W. Chochół – Loft-parts 
B. Kupczyk, misy, lata 70. XX w., wys. 7,5 cm, śr. 21 cm; fot. W. Chochół – Loft-parts 

WIĘCEJ ZDJĘĆ:

Absolwent Państwowego Liceum Technik Plastycznych (obecnie Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im. J. Szermentowskiego)
w Kielcach, 1955.

Dyplom na Wydziale Szkła i Ceramiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im.
E. Gepperta) we Wrocławiu w pracowni prof. Stanisława Dawskiego, 1961.

Projektant w Hucie Szkła Gospodarczego „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej, 1961–1966.  W latach 1966–1972 pracował w Biurze Zbytu Szkła w Sosnowcu; w okresie 1973–1981 kierował Branżowym Ośrodkiem Wzornictwa Zjednoczonych Hut Szkła Gospodarczego i Technicznego „Vitropol”. W ramach pracy koordynował działalność Ośrodków Wzornictwa w przemyśle szklarskim, organizował wystawy szkła, udział przemysłu w Międzynarodowych Targach Poznańskich, plenery malarskie dla projektantów, rozwijał współpracę przemysłu z uczelnią, z Centralami Handlu Wewnętrznego i Zagranicznego. Jednocześnie realizował swoje własne projekty szkła użytkowego i unikatowego.

W latach 1961–1972 prowadził młodzieżowe Koło Amatorów Plastyków w Ząbkowicach i w Siewierzu. We współpracy z Zarządem Oddziału PTTK współorganizował szereg rajdów turystycznych, w tym każdego roku rajd dla pracowników przemysłu szklarskiego.

Współwłaściciel Wytwórni Szkieł i Kryształów „Estebo” w Sosnowcu, 1983–1995; projektant w Zakładach Ceramiki Sanitarnej „Józefów” w Czeladzi, 1994–1996.

Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, krajowych i zagranicznych.

Laureat licznych nagród i wyróżnień.

Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych, m.in.: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum w Gliwicach, Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, Muzeum Sztuki Użytkowej w Berlinie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu.