Agnieszka Leśniak-Banasiak

A. Leśniak-Banasiak, Como, 26,5 cm, 32 cm, 20 cm, 2007, Huta Szkła Kryształowego „Violetta” w Stroniu Śląskim

Projektowanie to nie tylko poszukiwanie idealnej formy i proporcji przedmiotu ale także próba odpowiedniego ujęcia światła, badanie zjawisk optycznych: odbicia, zniekształcenia i multiplikacji obrazu.

Projektowanie „kryształów” to umiejętność nadawania im sensorycznej i sensualnej „skóry”. Ta „skóra” naczynia nie jest tylko samodzielnym zdobieniem, estetyczną grą światła i materii, ale i umiejętnym połączeniem tego, co użyteczne, z tym, co estetyzujące.

Projektowanie to w głównej mierze odpowiedź na potrzeby użytkowników i komercyjnych zleceniodawców. Uczestniczenie w procesie realizacji projektu to również zapis emocji i wrażeń estetycznych, które oddaję użytkownikowi. 

Agnieszka Leśniak-Banasiak

A. Leśniak-Banasiak, Edo, 2006; zbiory Krosno Glass S.A.; fot. S. Karalus
A. Leśniak-Banasiak, zestaw Teo, 2006; wazon Fala, 2006, h 32 cm; zbiory Krosno Glass S.A.; fot. S. Karalus
A. Leśniak-Banasiak, wazony Thalia, 2006; h 41 cm, Ø 7,5 cm; h 31,8 cm, Ø 6,5 cm; h 41 cm, Ø 7,5 cm; wazon 2006, h 30 cm; fot. S. Karalus
A. Leśniak-Banasiak, świeczniki, 2006, h 28 cm, Ø 7 cm; h 16 cm, Ø 6 cm, 7 cm; wazony Elite, 2006; zbiory Krosno Glass S.A.; fot. S. Karalus
A. Leśniak-Banasiak, Milano/Solar, 2005, I nagroda w konkursie „Piękne Szkło”, organizowanym przez IWP i Krośnieńskie Huty Szkła Krosno S.A.
A. Leśniak-Banasiak, zestaw Allegro, 2007, 23 cm, 30 cm, 24 cm; wazony Adagio, 2007, h 35 cm, 28 cm; Huta Szkła Kryształowego „Violetta”
w Stroniu Śląskim
A. Leśniak-Banasiak, karafka ze szklanką Uomo, 2007; zestaw Platinum, 2007,  Ø 15 cm, 18 cm, 23 cm; Huta Szkła Kryształowego „Violetta”
w Stroniu Śląskim
A. Leśniak-Banasiak, zestaw Ethnic, h 40 cm, 28 cm, 20 cm; nagroda Prodeco 2007, ogólnopolski konkurs Elle Decoration; zestaw Piano Forte, 2007; Huta Szkła Kryształowego „Violetta” w Stroniu Śląskim

Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu w pracowni profesorów: Małgorzaty Dajewskiej i Zbigniewa Horbowego, 2004. Studia na Academia di Belle Arti w Mediolanie, 2002–2003. Od 2006 roku pracownik dydaktyczny w Katedrze Szkła na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP, od 2016 roku z tytułem doktora. Kierownik Katedry Szkła, 2016– 2017. Na macierzystej uczelni współtworzy program edukacyjny oraz prowadzi projekty badawcze w zakresie szkła użytkowego i artystycznego.

Projektant w Krośnieńskich Hutach Szkła Krosno S.A. (obecnie: Krosno Glass S.A.), 2004–2006. Współpracowała jako projektant
z Hutą Szkła Kryształowego Violetta w Stroniu Śląskim, Villa Glass Studio i Hutą Szkła Ozdobnego Makora w Krośnie, 2006–2009.

I nagroda za projekt Milano/Solar w ogólnopolskim Konkursie na Projekt Szkła Użytkowego „Piękne Szkło”, organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, 2005. Laureatka I nagrody PRODECO 2007 w kategorii „Nakrycie stołowe” za wazony Ethnic,
w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez ELLE Decoration. Finalistka konkursu Stanislav Libenský Award, 2009.

Stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza, 2010. Laureatka Złotego Medalu na Międzynarodowych Targach Rękodzieła i Wzornictwa (Handwerk & Design) w Monachium w Kategorii Meister der Moderne, 2014.

Udział w 14 wystawach indywidualnych: Polska, Słowacja, Francja, Czechy oraz w ponad 100 wystawach grupowych: Polska, Czechy, Dania, Holandia, Niemcy, Słowacja, Francja, Włochy, Maroko, Węgry.

Kuratorka i uczestniczka wystaw GLASS_ON. The Venice Glass Week 2021, 2022 oraz „Na zachodzie bez zmian” – prezentacja prac pracowników Wydziału Malarstwa i Katedry Szkła ASP we Wrocławiu, Galeria Kobro w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego, Łódź, 2023.

Jej projekty komercyjne pokazywane były na Międzynarodowych Targach we Frankfurcie (Tendence, Ambiente) oraz w Mediolanie (Salone del Mobile).

Prace w kolekcjach muzealnych i prywatnych, m.in: Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, Centrum Dziedzictwa Szkła
w Krośnie, Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, Cannenburch Castle (Vaassen, Holandia), Glasmuseum Lette, Ernsting Stiftung Alter Hof Herding (Letter Berg, Niemcy).

Obecnie, poza pracą dydaktyczną, realizuje krótkie serie projektów użytkowych i tworzy unikatowe obiekty ze szkła.